Bagi
tugasan SCE 3143 ini, kami bertiga telah memilih untuk melaksanakan tajuk nombor 4 iaitu
pemapanan tenaga. Kami telah melakukan perbincangan dan berpendapat bahawa
tajuk ini boleh dikembangkan menjadi program kesedaran mengenai pemapanan
tenaga.
Pemapanan
tenaga dapat disimpulkan sebagai usaha untuk memantapkan sumber tenaga supaya
ianya dapat dikekalkan dan dipelihara dengan sebaik-baiknya. Justeru kami ingin
mendidik murid supaya mereka dapat menyumbang kepada pemapanan tenaga.
Rasional
untuk kami melaksanakan program ini adalah kerana kami berpendapat program ini
sesuai untuk dijalankan kepada murid kerana ianya dapat memberi kesedaran
kepada murid mengenai pemapanan tenaga. Selain itu ianya juga dapat memberi
pendedahan kepada murid apa yang akan berlaku jika dunia kehabisan sumber.
Satu
sesi ceramah diadakan sempena pelaksanaan program ini dimana untuk sesi ceramah tersebut diselitkan dengan
aktiviti kumpulan dan tayangan video yang bertajuk “Apa Akan Jadi Jika Dunia
Kehabisan Petroleum”.
Terlebih
dahulu murid-murid didedahkan bahawa sumber terbahagi kepada dua iaitu sumber
yang boleh diperbaharui seperti matahari,udara,tanah dan air dan juga sumber
yang tidak boleh diperbaharui seperti petroleum,arang batu dan gas asli. Menurut Azmi(2010), Sumber – sumber tenaga yang boleh diperbaharui boleh
diganti secara semula jadi dalam jangka masa yang singkat. Sumber tenaga ini
akan kekal selamanya walaupun kita berterusan menggunakannya manakala sumber –
sumber tenaga yang tidak boleh diperbaharui bermakna ia tidak boleh diganti
dalam jangka masa yang singkat. Kami bernasib baik kerana murid-murid
ini telah mempelajari mengenai tenaga yang boleh diperbaharui dan belum
diperbaharui sewaktu di dalam kelas sains mereka.
Murid
juga akan bersama-sama memikirkan kesan yang akan berlaku jika dunia kehabisan
sumber melalui aktiviti yang dilaksanakan dimana aktiviti brainstorming dan melakukan peta minda akan dilaksanakan
oleh murid secara berkumpulan dan murid kemudiannya melakukan pembentangan di
hadapan kelas.
Objektif
program ini ialah murid dapat mengenalpasti sumber-sumber tenaga yang terdapat
di bumi dan mengelaskannya kepada sumber boleh diperbaharui dan tidak boleh
diperbaharui. Murid juga dapat meluahkan idea atau pendapat mengenai cara-cara
untuk menjimatkan sumber tenaga seperti gas asli supaya tidak kehabisan. Selain
itu murid juga dapat mengetahui apakah itu pemapanan tenaga.
Program
ini telah kami jalankan di Sekolah Kebangsaan Baharu Lanjut, Sepang, Selangor
kepada seramai 51 orang murid tahun 5 sekolah tersebut yang terdiri daripada 23
orang murid perempuan dan 28 orang murid lelaki. Kesemua mereka adalah
berbangsa Melayu. Program ini telah dijalankan untuk tempoh lebih kurang satu
jam.
Melalui program ini saya dapat melihat ianya dapat
memberi sedikit kesedaran kepada murid bahawa mereka telah sedar akan
kepentingan menjaga dan menguruskan sumber tenaga seperti petroleum dan gas
asli dengan baik kerana ia boleh mendatangkan kesan kepada semua orang
seandainya habis digunakan.
Berikut merupakan
carta alir pelaksanaan program kesedaran pemapanan tenaga:
Langkah 1
Memulakan Ceramah
Langkah 2
Tayangan Video
Langkah 3
Ceramah tentang
Pemapanan tenaga
langkah 4
Aktiviti Kumpulan
Langkah 5
Pembentangan Kumpulan
Langkah 6
Perbincangan dan Penutup
Langkah
1 (Memulakan Ceramah)
Program
kesedaran pemapanan tenaga ini telah dilaksanakan kepada murid tahun lima
dimana murid akan diperkenalkan dengan konsep pemapanan tenaga. Pada
waktu ini murid masih lagi tidak dijelaskan dengan konsep pemapanan tenaga
supaya mereka dapat memikirkan apakah ia pemapanan tenaga.
Langkah
2 ( Tayangan Video)
Murid kemudian ditunjukkan satu
tayangan video yang bertajuk “Apa Akan Jadi Jika Dunia Kehabisan Petroleum”.
Video tersebut adalah mengenai tiga kembar yang tidak dapat memasak ekoran
kehabisan gas memasak dirumah mereka, Mereka kemudian ke kedai runcit untuk
membeli gas memasak tetapi dikecewakan oleh tuan kedai yang menyatakan kepada
mereka bahawa kedai tersebut kehabisan gas memasak. Lantas mereka ke kilang memproses
gas memasak dan pengusaha kilang tersebut menyatakan kepada mereka bahawa dunia
telah kehabisan petroleum. Mereka tidak mempercayainya lantas pergi berjumpa
perdana menteri untuk menentukan kesahihan perkara tersebut. Perdana Menteri
kemudian memberitahu mereka bahawa dunia akan kehabisan petroleum...
Video tersebut ditayangkan kepada murid bertujuan untuk
menyedarkan murid bahawa dunia akan kehabisan sumber satu hari nanti dan
tindakan perlu diambil bagi mengelakkan perkara tersebut daripada berlaku.
Langkah
3 (Ceramah tentang pemapanan tenaga)
Murid diterangkan mengenai apakah itu pemapanan tenaga.
Murid juga diterangkan secara serba sedikit mengenai sumber-sumber yang boleh
diperbaharui dan tidak boleh diperbaharui. Penekanan diberikan kepada
sumber-sumber yang tidak boleh diperbaharui iaitu petroleum. arang batu dan gas
asli kerana sumber-sumber inilah yang akan habis digunakan satu hari nati dan
tidak akan dapat diganti.
Langkah
4 (Aktiviti Kumpulan)
Di langkah ini, aktiviti kumpulan akan dijalankan dimana
murid akan dibahagikan mengikut kumpulan. Murid diminta berbincang dan
memikirkan apakah yang akan berlaku jika dunia kehabisan sumber seperti
petroleum dan gas asli. Murid kemudian diminta membincangkan apakah alternatif
yang dapat digunakan seandainya dunia kehabisan sumber petroleum dan gas asli.
Seterusnya memikirkan apakah yang dapat mereka lakukan untuk mengelakkan
perkara tersebut daripada berlaku.
Langkah
5 (Pembentangan kumpulan)
Setelah aktiviti kumpulan selesai dijalankan tibalah
masanya untuk sesi pembentangan kumpulan dimana setiap kumpulan akan
membentangkan hasil dapatan perbincangan mereka. Pembentangan ini dijalankan
untuk melihat sejauhmana kebolehan berfikir murid-murid mengenai perkara yang
boleh berlaku di luar kotak pemikiran mereka
dan dalam konteks bahawa mereka perlu menempuh perkara tersebut.
Disini sesi soal jawab juga berlangsung dimana murid lain dapat bertanyakan soalan kepada para pembentang.
Langkah
6 (Perbincangan dan penutup)
Setelah selesai sesi pembentangan, sesi perbincangan akan
dilaksanakan dimana perbincangan akan
tertumpu kepada apakah yang akan berlaku jika dunia kehabisan petroleum dan gas
asli, apakah alternatif yang dapat digunakan jika dunia kehabisan petroleum dan
gas asli dan apakah yang dapat murid lakukan bagi mengelakkan kehabisan
petroleum dan gas asli. Sesi penutup
dilakukan dengan guru bertanya kepada murid adakah penting bagi kita memastikan
pemapanan tenaga atau sumber berlaku. Kemudian borang soal selidik diedarkan
kepada murid untuk melihat sejauhmana keberkesanan program ini kepada supaya penambahbaikan
dapat dilakukan seandainya program ini akan dijalankan lagi pada masa hadapan.
No comments:
Post a Comment